Varning för “Microsoft Technical Department”

Har du blivit uppringd av någon som utger sig att ringa från Microsoft? Om inte du har själv ringt till dem och bett dem att ringa tillbaka så är det ett garanterat bluff. I själva verket är det en liga som försöker få tillgång till din dator genom att försöka “hjälpa” dig med att få bort skadlig programvara från din dator. Istället vill de ladda ned fjärrstyrningsprogram som länsar din dator på inloggningsuppgifter och lösenord. Ibland försöker de få folk att uppge sina bank- eller kontokortsuppgifter.

Idag blev jag uppringd av en man som pratade på engelska med en indisk brytning. Han uppgav sig att ringa från “Microsoft Technical Department” och varnade mig att min dator hade skickat varningar till Microsoft att den var infekterad med skadlig programvara. Han ville få mig att sätta på datorn så att han kunde visa mig hur man skulle åtgärda problemet. Han visste mitt namn. Lyckligtvis blev jag misstänksam och hann inte ge ut någon information.

Jag är inte alls ensam om det här – dessa skojare har ringt många svenskar. När jag ringde Telia sa den mycket hjälpsamma kvinnan som svarade att hon hade själv blivit uppringd av samma människor (dock i hennes fall en kvinna med indisk brytning). Polisen har också fått in många anmälan.

Enligt brittiska tidningen The Guardian är det ett mycket välorganiserat verksamhet som drivs från callcenters i Kolkata:

An investigation by the Guardian has established that this scam, which has been going on quietly since 2008 but has abruptly grown in scale this year, is being run from call centres based in Kolkata, by teams believed to have access to sales databases from computer and software companies.

Var därför inte förvånad om de kan ditt namn, ditt Windows registreringsnummer eller annat personligt information.

Vad ska du göra om du har blivit uppringd?

  • Anmäl det till Polisen genom att ringa 11414 – även om du lade på luren utan att ge dem någon information eller gå in på någon webbsida. Rubriceringen är försök till dataintrång.
  • Om din telefon visade det nummer de ringde ifrån, notera det och undvik att svara på samtal från samma nummer. Ge också numret till Polisen.
  • Ring inte tillbaka – de brukar använda amerikansk nummer. Dessutom gäller principen att man ska inte mata troll.
  • Om du följde deras instruktioner (t.ex. gick in på en webbsida), kontrollera din dator för eventuell skadlig kod omedelbart. Om du har betalat för något, kontakta din bank och spärra ditt kort.
  • Om de uppgav en webbsida som du skulle besöka, informera Polisen om webbadressen. Webbhotell stänger ned webbsidor som används i kriminellt syfte.

Ett gott råd som jag vidarebefordrar från Telia är att helt enkelt lägga på luren så fort du förstår att de försöker lura dig. Enligt kommentarer på Microsofts forum kan de bli aggressiva och otrevliga om du försöker säga ifrån. Kvinnan från Telia blev uppringd åtta dagar i rad, men eftersom hon slutade svara efter det första samtalet tröttnade de och slutade ringa henne.

Kom alltid ihåg att Microsoft är ett enormt företag som skulle aldrig ringa upp en kund för att berätta om något säkerhetsproblem även om de ville göra det. Dessutom har de en policy att aldrig ringa upp någon som inte har själv kontaktat Microsoft först.

Flattr this

This entry was posted in Lag och rätt, Svenska and tagged , , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to Varning för “Microsoft Technical Department”

  1. Jerker says:

    Tack för mycket bra information!
    Vi i familjen har blivit uppringda flera gånger men vi har som tur är inte följt några instruktioner. Nu lägger vi bara på luren.

    • Niklas Smith says:

      Varsågod :) Jag blev så arg efter att jag hade nästan blivit lurad att jag kände jag borde göra något för att hjälpa och varna andra som blir utsatta för samma bedrägeriförsök.

  2. Fiffief says:

    Blev själv uppringt för en kvart sen. Jag förstod att det var något lurigt med det hela. Vad händer om man polis anmäler dessa samtal?
    Tack för informationen!
    //glad surfare

    • Niklas Smith says:

      När man polisanmäler det här upprättas en anmälan och du får ett brev med diarienummer och kortfattad beskrivning av din anmälan. Praktiskt sett kan inte Polisen i Sverige göra mycket, förutom när de får information om t.ex. en webbsida som skojarna använder. Däremot tycker jag att det är viktigt att de får reda på hur stort problemet är – ju fler som anmäler, ju mer tar man problemet med allvar. I slutändan behövs samverkan med andra länders poliser för att stoppa dessa kriminella.

  3. Henrik says:

    Hej Niklas!

    Jag heter Henrik från Växjö .
    Blev uppringd igår av en ” kvinna ( dålig engelska ) som sa att hon ringde från Microsoft och att
    min dator höll på att ” downloading Trojaner from Malaysia ” .
    Först blev man lite skärrad och hon bad mig sätta på datorn vilket jag gjorde.
    Sen när hon bad mig gå in på internet så ringde varningsklockorna.. Så då la jag på luren.
    Jag har varit lite orolig nu för att de ändå ” gjort något med datorn eller så ” även om jag aldrig
    gick in på någon sida eller laddade ner något.
    Behöver man vara orolig för detta ??
    Tack och ha en skön Söndag!M

    Mvh Henrik

    • Niklas Smith says:

      Jag tror du kan vara lugn om du la på luren innan du gick in på någon webbsida. För att de ska kunna ladda ned något till din dator måste du öppna webbsidan de vill att du ska gå in på. Om du t.ex. bara öppnade din webbläsare på sin vanliga hemsida är det ingen fara.

      Däremot är det viktigt att veta i allmänhet att man kan drabbas av virus, trojaner och annat malware även om man inte märker att man laddar ned någonting – det kan räcka att gå in på en webbsida som har programmerats av kriminella att ladda ned något på din dator automatiskt. Det är därför man ska vara försiktig med att klicka på länkar i mejl som man inte känner igen.

  4. Tobbe says:

    Blev precis uppringd för tredje gången. Ställde lite kontrollfrågor om vilken dator(vi har 2) som skickade ut virus och fick svaret (the main computer) och jag sa att vi använder båda lika mycket. Då säger hon(indiskan) “the one you’re using right now” när jag då upplyste henne om att ingen var på. Sen frågade jag om när microsoft började med att ringa upp användare då la hon på.

    Min flickväns dator har börjat hänga sig då och då. Tyvärr efter min svägerska förfogade över den är det någon som vet om detta kan vara kopplat till en hemsida man besökt eller ett program man installerat eller någon facebook reklam eller dylikt?

    Personen som ringer har alltid ringt från dolt nummer vilket jag förstått är olagligt för callcenters i Sverige så det kan ju vara svårt att polisanmäla dolt nummer.

  5. Ned Newman says:

    Blev nyss uppringd, men Microsoft ringer aldrig upp någon, man för överhuvudtaget aldrig kontakt med “pyttemjuk” Men 114114 fungerar inte.

  6. Göran says:

    Hej, jag ville bara säga att du informativt spaltat upp allt jag behövde veta om detta. Tack! Jag blev själv uppringd nyss och tyckte det var lite konstigt, dels att de ringde en mac-användare från “microsoft”, dels att han talade så dålig engelska. Jag frågade varför han ringde ett svenskt nummer talandes engelska, jag talar själv felfri sådan, men det hör ändå till normalt hyfs att inte börja konversera med utlänningar på ett för dem främmande språk.. han svarade kryptiskt: ” det är vanligt idag att alla i världen talar engelska..” Jag svarade honom, visst, men jag har inte windows. Då lade han på. Vilka skojare skojare det finns!

  7. Rana says:

    Hej!

    Jag var tydligen inte lika smart som alla andra som lade på luren på skitatövlarna, bryr mig inte om de 1000 spänn som försvann men känner mig jävligt dum speciellt efter att jag misstänkte redan från början att det var något som inte stod rätt till, nu väntas formatering av två datorer och låt mig säga detta, har aldrig känt mig så blåst som jag gör just nu.
    Till alla er som blir uppringda, be dom dra åt helvete och lägg på fanskaps luren!

  8. whatsapp says:

    First of all I would like to say terrific blog!

    I had a quick question that I’d like to ask if you do not mind. I was curious to find out how you center yourself and clear your thoughts before writing. I have had trouble clearing my mind in getting my ideas out there. I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are lost just trying to figure out how to begin. Any suggestions or tips? Kudos!

Leave a Reply

