Välkommen hem, Carina Liljesand!

Alliansen i Göteborg

Veckans nummer av Tidningen NU har en intervju med Carina Liljesand, som lämnade Kristdemokraterna efter valet och gick med i FP i slutet av förra året. (Carina är kvinnan i mitten av bilden, till höger är Helene Odenjung, FP:s ledare i Göteborg.)

I intervjun och i en tidigare intervju med Göteborgs-Posten läser man att hennes engagemang för HBT-rättigheter blev en stötesten med många – om inte alla – i KD. Som NU skriver:

Det var Kristdemokraternas sätt att lyfta fram familjepolitiken i slutet av 90-talet som lockade henne att gå med i partiet. Sen dess har det dock blivit allt tydligare att hennes syn på familjen och homosexuellas rättigheter går alltför mycket på tvärs mot partiets för att det ska kännas rätt att vara kristdemokrat.

Det är desto trevligare att veta att hon valde att gå med i FP av positiva skäl. Som hon sa till GP:

Varför blev det Folkpartiet?

– KD, FP och S har en liknande socialpolitik om man ser på det krasst. När jag gjorde bokslut med mig själv blev det FP jag kom närmast.

Vad var det som avgjorde?

– Människorna ska välja sina egna liv, och samhället ska finnas där och stötta. Det hittade jag i liberalismen. Hos S handlar det mer om att gå in och styra hur människorna ska leva.

Som liberal kan jag bara hålla med! Jag tycker vi som parti ska vara tacksamma för att vi har fått en så engagerad och respekterad politiker som medlem. Och det är inte bara jag som tycker så: den socialdemokratiska fackliga bloggaren Marcus Gustavsson skriver “Det är bara att gratulera Folkpartiet till en supervärvning.”

Jag ser fram emot att Carina Liljesands engagemang för “det glömda Sverige” (som vi kallar det i FP) kommer att fortsätta. Hon ska i alla fall veta att hon har gått med i ett parti som har många andra medlemmar som brinner för samma frågor som hon. Carina Liljesand har hittat hem, helt enkelt.

Flattr this

Om du gillar det jag har skrivit, varför inte Flattra det?

This entry was posted in Göteborg, Politik, Svenska and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Välkommen hem, Carina Liljesand!

  1. Carina Liljesand says:

    Tack Niklas för dina varma o välkomnande ord! Jag ska göra mitt bästa.
    Carina

Leave a Reply

