Replik från Jonas Ransgård om sprutbyte

Jonas Ransgård (M), oppositionsledare i Göteborg, har skrivit till mig angående min blogg om sprutbyte, där jag citerar honom. Hans replik ger en mer rättvis bild av vad han tycker än det korta citatet från GT som jag kritiserade:

Intressant text, men det här får du förklara. Jag vill inte ljuga.

Inte heller är jag intresserad av argument av typen “vi uppmuntrar brott om vi tillhandahåller sprutor.”

Däremot har jag fått uppfattningen att bevisläget är oklart när det gäller sprututbytets preventiva effekter och på kommunens “kunskapskällar’n” är man såvitt jag begriper det helt negativ.

Han tycker alltså att bevisläget är alltför oklart för att satsa pengar på sprututbyte. Jag förstår den åsikten även om jag inte delar den själv. Jag är också glad att en så viktig politiker vill fatta beslut i sprutbytesfrågan på vetenskapliga grunder istället för att ignorera bevisen som så många politiker gör (särskilt i Storbritannien).

Det är intressant att få veta att kommunens tjänstemän är negativa till sprutbyte. Jag undrar om orsaken kan vara att de tittar huvudsakligen på den (mycket begränsade) svenska erfarenheten av sprutbytesprogrammet i Skåne. Det skulle inte förvåna mig, eftersom många politiska debatter har problem med hemmablindhet – till exempel den “debatt” som finns om den brittiska koalitionsregeringens förslag om att tillåta friskolor.

Flattr this

Om du gillar det jag har skrivit, varför inte Flattra det?

This entry was posted in Göteborg, Politik, Svenska and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Replik från Jonas Ransgård om sprutbyte

  1. Pingback: Skrönor om sprutbyte på SvD Brännpunkt | Niklas Smith

  2. Pingback: Tweets that mention Replik från Jonas Ransgård om sprutbyte | Niklas Smith -- Topsy.com

Leave a Reply

