“Vad jag behöver är någon som ser mig, inte mitt kön”

Den nya LUF-bloggaren Elin Hedlund skriver väldigt bra om varför hon som kvinna är emot kvotering:

För att fortsätta på den mindre glättiga linjen kan nämnas att jag i framtiden skulle ha tjänat 15 % mer ifall jag var man, oavsett kompetens, och att det finns själar som menar att det rätta sättet att få in mig i styrelser är kvotering – som om det skulle få folk att stirra på mig mindre när jag kommer till festen iklädd kostym. Vad jag behöver är någon som ser mig, inte mitt kön. Någon som förstår att kunskap och kompetens sitter lika lite i könet som det sitter i hårfärg eller längd. Tyvärr är de som skriker fel de som skriker högst, och resultatet blir att nästan uteslutande folk från patriarkaliskt eller vänsterfeministiskt håll hörs på den politiska arenan. Var finns de könsnormsbrytande individualisterna?

(Min fetstil.) Hennes argument påminner mig om John Stuart Mills berömda ord i Considerations on Representative Government: “In the preceding argument for universal, but graduated suffrage, I have taken no account of difference of sex. I consider it to be as entirely irrelevant to political rights, as difference in height, or in the colour of the hair.”

Båda Mill och Elin har rätt: det är konstigt att haka upp sig på en biologisk skillnad (kön) och nonchalera alla andra (hudfärg, hårfärg, längd) när man vill kvotera fram styrelser eller universitetsutbildningar som är tvärsnitt av samhället i stort. Istället borde man ägna sig åt att bryta de normer som gör att män sällan söker till veterinärutbildningen eller kvinnor sällan får styrelseposter. Därför är kvotering alltid ett principiellt dåligt verktyg, inte bara när det gäller kommunala bolag.

Flattr this

This entry was posted in Politik, Svenska and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

